Aktiviteter i sommer

Bygdesamlingen på Tronstad

Den 20. mai og 10. juni er det temadager på Bygdesamlingen på Tronstad gård. Først ut (20. mai) er temaet BUESKYTING. Hudrimar bågadrag vil vise og fortelle om gamle piler og buer. Det blir anledning til å prøveskyte. Den 10. juni er temaet GAMLE OPPSKRIFTER i samarbeid med Hurum bygdekvinnelag og Hurum husflidslag. Her vil det bli servert smaksprøver etter gamle oppskrifter. Salg av svele og kaffe.

Det blir også åpne lørdager på følgende datoer: 8. juli, 29. juli og 19. august. Åpningstid er kl 12.00-16.00. Inngang er gratis, og det blir salg av kaker, vafler og kaffe. Det er også anledning til å besøke smia, gårdssaga og snekkerverkstedet. Du kan laste ned plakaten her.

Industrihistorie på Tofte og Sagene

Utstilling lørdag 27. mai kl.10 sammen med Tofte Næringspark på fabrikkområdet til
Statkraft Tofte. Utstillingen vil være åpen alle lørdager i juli fra kl.10-14. Utstillingen står i 3. etasje i verkstedhallen.

Industrihistorien til cellulose- og papirfabrikkene på Tofte og Sagene er grundig dokumentert. Gjennom bilder, malerier, film, dokumenter og gjenstander fortelles historien, fra den første gårdsbebyggelsen til dagens tettsted. Her fortelles også om sagbruk, isdrift og marmorsliperi, klassesamfunn, foreningsliv og fagbevegelse, arbeiderboliger og øvrig bebyggelse på stedet. På utstillingen blir det også salg av årbøker, medlemskap og lodder.

Trebåtfestivalen på Sætre
Denne festivalen går av stabelen fra 2. – 4. juni.
Kystsamlingen kommer til å stille ut noen av sine båter, og det blir også salg av årbøker, medlemskap og lodder.

Kystsamlingen på Holmsbu
Slippen skal være åpent hver lørdag fra 24. juni t.o.m.19. august fra kl.10.00 – 14.00.
Historielagets kystsamling har samlet – og kan vise frem ulike gjenstander knyttet til kysten og sjøen. I samlingen finner vi gamle båtmotorer av forskjellige typer, montert på egen rampe. Vi kan vise frem 2 eldre motorsnekker, en seilsnekke bygget i Bogen på Verket i 1933, en eldre Holmsbu pram samt en Oselver robåt. Noen av båtene ligger på vannet og kan disponeres av medlemmer, etter avtale. Salg av årbøker, medlemskap og lodder. Parkering ved kirken eller på Holmsbu torg.

Orografen på Verket
Innvielse av Orografen fase 1 lørdag 24. juni kl.14.00.
Orografen på Verket er et forsvarshistorisk anlegg som i dag på det nærmeste er forsvunnet, men som Verket og Bogen Vel i samarbeid med Hurum Historielag jobber med å få gjenreist. Parkering på ferjeleie, følg skilting opp til Ryggen.

Tofte dagen
Lørdag 1. juli vil det bli vist frem eldre gjenstander fra Bygdesamlingen.
Salg av årbøker, medlemskap og lodder.

Sætre dagen
Lørdag 12. august vil det bli utstilling av båter fra Kystsamlingen.
Salg av årbøker, medlemskap og lodder.

Frigjøringsdagen 8. mai

Varaordfører Else Marie Rødby legger knelende ned en krans ved minnesteinen over russiske fanger som holdt til i Russerleiren ved Mørkvann de siste år av 2. verdenskrig. Videre ser vi Hilde Nygaard Ihle fra Kulturkontoret (midten) og Alf Litangen fra Hurum historielag. (Foto: Jan Borge)

Etter kransenedleggelsen ved russerleiren gikk turen videre til minnesteinen på Hovtun. Her holdt varaordfører Else Marie Rødby (i midten) en tale til minne om de falne i Hurum under den 2. verdenskrig. Deretter var det kranse- og blomsternedleggelse fra både kommunen og Hurum Historielag. Hilde Nygaard Ihle (til venstre) fra Kulturkontoret og Alf Litangen (til høyre) fra Hurum Historielag. (Foto Jan Borge)

MILORG-cellene

Fra cellen i vestre Askedalen i Hurum (foto: Helge Wulff-Engh)

I samarbeid med Røyken Historielag har Hurum historielag satt opp informasjons-tavler ved cellen i Vestre Askedalen (Hurum) og ved Skånevann og ved Kringlfjell/Vardåsen. De to sistnevnte ligger riktignok i Røyken, men det er Hurum historielag som har besørget oppsettet av tavlene. Cellene var også i sin tid bemannet med karer fra hele Hurumlandet (begge kommunene). Bakgrunnen for ønsket om å sette opp informasjons-tavlene ved de gamle MILORG-cellene på Hurumlandet var at det ofte har dukker opp uriktige opplysninger om dette emnet. Historielaget har også fra tid til annen får spørsmål fra folk om dette. Cellene ved Skånevann og Kringlefjell kan være vanskelig å finne. Det var vel også noe av grunnen til at MILORG anla de der. Dersom noen trenger nøyere beskrivelse av hvordan man finner plassene, kan historielaget være behjelpelig med info om dette. De som søker ytterligere informasjon om disse cellenes betydning under annen verdenskrig, kan finne dette i Årbok for Hurum 2008 – i kapitlet: «Milorg-cellene i Hurum og Røyken under annen verdenskrig» av Jan Richardt.

Informasjonstavlen ved Skånevann i Røyken. Stedet kan være noe vanskelig å finne (foto: Helge Wulff-Engh)
Cella ved Kringlefjell/Vardåsen (foto: Helge Wulff-Engh)