Mer til frivilligheten

Siden 2009 har tusenvis av frivillige lag og foreninger fått millioner av kroner direkte fra Norsk Tippings kunder gjennom Grasrotandelen. Ordningen går ut på at hver enkelt Norsk Tipping-kunde selv kan bestemme hvilken forening eller klubb som skal motta et beløp av det de selv spiller for.

Fra 1. januar ble denne Grasrotandelen økt fra fem til sju prosent av spill-innsatsen.

– Det betyr at hver enkelt grasrotgiver blir mer verdt for foreningene, sier Helseth.

Bli grasrotgiver her.

Dette er endringene

I tillegg til at Grasrotandelen økes til sju prosent er disse endringene innført fra 1.1.2018:

• Grasrotandelen beregnes av netto spillinnsats for spillene Oddsen, nettbaserte spill og Multix. For disse spillene økes Grasrotandelen fra 10 til 14 prosent.
  • Fra 1. januar skal det også beregnes grasrotandel av Extra.

Forskriftsendringen ble godkjent i statsråd før jul, og kulturminister Linda Hofstad Helleland er fornøyd. Hun sier målet med å utvide Grasrotandelen er å sikre enda bedre økonomiske kår for frivilligheten.

– Gjennom Grasrotandelen får folk mulighet til vise sin støtte til det idrettslaget eller den foreningen som ligger deres hjerte nærmest. Pengene er en viktig inntektskilde for små og store lag og foreninger landet rundt, sier Helleland.