Hurumhistorie

– nettsidene til Hurum Historielag

Hurumhistorie

Engene gamle dynamittfabrikk

Engene dynamittfabrikk fotografert 1897 (Foto: Thv. Wetlesen, Hurum lokalhistoriske arkiv).

Deler av Engene gamle dynamittfabrikk vil bli fredet

Engene gamle dynamittfabrikk på Sætre i Hurum er trolig den siste bevarte fabrikken i sitt slag i verden. Nå skal deler av anlegget fredes. Enkelte bygninger og anlegg som utgjør en sikkerhetsrisiko, vil bli revet.

– Engene dynamittfabrikk på Sætre er unik i verdenssammenheng og forteller en svært viktig industrihistorie. Formålet med fredningen er å bevare Engene dynamittfabrikk for ettertiden, uttaler Turid Kolstadløkken, fylkeskonservator i Buskerud.

– Ideelt sett skulle hele anlegget blitt bevart. Riving av deler av anlegget er dessverre ikke til å unngå, på bakgrunn av konklusjonene gjort i flere sikkerhetsvurderinger. Det er imidlertid viktig å bevare de gjenværende bygningene og det industrihistoriske landskapet, sier Turid Kolstadløkken, fylkeskonservator i Buskerud.

Nasjonal og internasjonal verdi

Produksjonen på Engene dynamittfabrikk var basert på Alfred Nobels patent. Fabrikken var i drift fra 1876 til 1976, og anlegget huser blant annet verdens eldste bevarte produksjonslinje for nitroglycerin og dynamitt. Anlegget eies i dag av Orica as.

Engene dynamittfabrikk er et kulturminne av nasjonal og internasjonal verdi, og har vært midlertidig fredet siden 2007. Riksantikvaren, Buskerud fylkeskommune og Orica as har etter en grundig prosess blitt enige om omfanget av vern. Deler av anlegget skal fredes, mens de delene av anlegget som utgjør en sikkerhetsrisiko saneres. Dette innebærer både riving av bygninger og fjerning av en del voller og rørledninger i området.

Buskerud fylkeskommune som regional kulturminnemyndighet vil sende fredningsforslaget på høring i løpet av 2018.

Grundige sikkerhetsvurderinger

Den eldste delen av anlegget som utgjør en sikkerhetsrisiko er ikke er forenlig med fredning og må rives. Hele Engene dynamittfabrikk er godt dokumentert og det legges til rette for formidling av industrihistorien knyttet til Engene.

Det har blitt utarbeidet 3 sikkerhetsrapporter om anlegget. Bygninger og installasjoner er grundig vurdert. Det er også gjort undersøkelser i grunnen.

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har, på oppdrag fra Riksantikvaren, foretatt en uavhengig vurdering av rapportene. Riksantikvaren har lagt FFI’s rapport til grunn for utvalget av hvilke bygninger og installasjoner på Engene som bør rives og hvilke som blir foreslått fredet. Det vil også bli gjort fortløpende vurderinger av sikkerheten underveis i det fremtidige rive- og oppryddingsarbeidet.

Åpent informasjonsmøte 2. mai 2018

Buskerud fylkeskommune og Riksantikvaren inviterer til et åpent informasjonsmøte om fredningssaken onsdag 2. mai. Riksantikvaren vil presentere arbeidet som er gjort fram til nå. Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) vil presentere dokumentasjonen av industrianlegget.

Tidspunkt: 2. mai 2018, kl. 18:30.

Sted: Rådhuset i Hurum, Nordre Sætrevei 1, Sætre.

Verve nye medlemmer

Vil dere hjelpe oss med å verve flere medlemmer til historielaget? Som takk for hjelpen får du et eksemplar av «Årbok for Hurum» for hvert medlem du har klart å verve.

Du sender navn, adresse, telefon og e-postadresse på vervet medlem til arvid-nora@hotmail.com samt hvilken av årbokårgangene du ønsker fra 2004 til og med 2016.
Skulle du allerede ha alle årgangene fra før av, kan vi anbefale årboka som gave. Her på hjemmesiden under «Vår virksomhet» og fliken «Publikasjoner» kan du lese om hva hver enkel årgang inneholder.

Kasserer sender kontingenten på kr. 200,- til medlemmet du har vervet og når den er innbetalt, sendes årboka til deg.

Skulle medlemmet du verver ønske en gratis årbok, kan han/hun verve et nytt medlem, og sende opplysningene til arvid-nora@hotmail.com

På forhånd tusen takk.

styret i historielaget.