Dugnadsjobber 2019

Historielaget har flere dugnadsjobber som vi håper kan være av interesse for deg/dere.
Årbokredaksjonen trenger forsterkning. Fra 1. januar 2019 er det Frank Tangen som har overtatt ansvaret som redaktør for «Årbok for Hurum», og han ønsker seg flere folk i Årbokkomiteen som liker å skrive historier fra Hurum, eller kan intervjue folk som har en historie å fortelle og så lage en artikkel til årboka av dette. Har du interesse for slikt arbeidet? Send da en mail til: tangenfrank@gmail.com Som vanlig etterlyser også redaksjonen de gode, lokale historiene fra gamle dager, så sitter du på en slik, eller kan tipse om noen som gjør det; ikke nøl med å ta kontakt!
Historielagets Bygdesamling på Tronstad trenger flere hender for å drive samlingene videre. Vi jobber for å ta vare på historien, kultur og tradisjoner. Åpent hver tirsdag fra 10.00 til 14.00. Velkommen.
Vi oppfordrer alle som har lyst til å komme å gjøre en liten eller stor innsats for historielaget. Liker du gamle gjenstander og kunne tenke deg en jobb der du kan vise og fortelle historiene bak gjenstandene som er på museet til publikum og skoleklasser, så har vi jobben for deg sammen med flere andre frivillige. Opplæring vil du få. Kontakt:
Arne Antonsen 909 65 307 – Egil Hansen 920 19 589 – Arne Lislerud 959 47 776
Av andre jobber ønsker vi en som kan hjelpe til å få registrert nye gjenstander inn i databasen til Bygdesamlingen, og deretter få satt gjenstandene ut i utstillingen. Kontakt:
Arne Antonsen 909 65 307 – Egil Hansen 920 19 589 – Arne Lislerud 959 47 776
Det er også behov for de som liker å snekre litt, som å forbedre å lage nytt inventar eller noe oppussing av lokalene. Kom en tur innom låven på tirsdager så kan vi informere deg mer om jobbene.
Før vi åpner dørene for publikum til våren/sommeren trenger vi noen til å støvsuge, og tørke støv av gjenstandene etter vinteren. Dugnaden blir tirsdager 7 og 14.mai fra kl 10.00. Når det arrangeres «Åpne dager» lørdag 25.mai-15.juni-27.juli og 24.august fra kl 12.00-16.00 trenger vi flere som kan hjelpe til. Vil du stå i døra, ønske velkommen og selge årbøker, eller være med å steke vafler og koke kaffe? Det trengs også noen personer før åpningene til å rigge i stand og rigge ned etter at arrangementet er ferdig for dagen. Har du lyst til å hjelpe oss på noen av disse dagene så ta kontakt med: Torunn Furuvald tlf. 913 51 164.
I Kvernhusdalen på Tronstad, der smia og saga står jobbes det for tiden med å få satt opp ei laftet tømmerstue, og flere hender trengs til dette. Vi trenger noen med lyst til- eller kunnskap om lafting eller kanskje du liker å sjaue, snekre og male? » Da er dette stedet for deg sammen med en hyggelig gjeng, på tirsdager fra 10.00 til 14.00. På «Åpne dager» har vi behov for hjelp til å ta i mot publikum, vise dem rundt og fortelle litt om disse gamle bygningene som står der. Velkommen til Kvernhusdalen. Kontakter: Bjørn Heien tlf 900 15 472 – Bjørn Solbakken tlf 932 45 702 – Arvid Jensen 481 46 291.

Etterlysning av rød granitt

Prosjekt Orografen har besluttet å gå videre med Fase 2 i prosjektet. Fase 2 består av å rekonstruere de murene som i 1997 ble revet.

Detalj av en av murene, før de ble revet i 1997.

De opprinnelige steinene er borte. Følgelig trenger vi tilsvarende steiner i rød Drammens granitt (også kalt «Hurum granitt»). Slike steiner ble brukt som grunnmurer på gamle hus/låver etc. Vi er på jakt etter sten med lengde på 30 til 100 cm, høyde på 10 til 50 cm og bredde 20 til 60 cm. Dersom du har slik stein på din eiendom – eller har opplysninger om slik tilgjengelig stein, blir vi svært takknemlige! Ta gjerne kontakt:
Fred A. Eek Koordinator Prosjekt Orografen Mobil 979 77 927,
E-post: fred@conseek.no