Velkommen

Hurum Historielag inviterer til åpen kveld – med salg av den nye årboka og foredrag av Målfrid Ravnåsen Vangen på Tofte Ungdomsskole, Skoledalen 89 på Tofte, tirsdag 26. november, klokken 18.00.

PROGRAM:

• Salg av årbøker
    Det blir anledning til å kjøpe «Årbok for Hurum 2019» til medlemspris kr. 200,-. Ypperlig som julegave. Vi har og eldre årbøker som kan kjøpes for kr 50.- pr bok.
    Vi byr på gratis kaffe, boller og kringle.

Årbok 2019
    Presentasjon av Årbok for Hurum 2019 Frank Tangen fra redaksjonskomiteen forteller om årets bok. Innholdet er preget av at dette er siste året Hurum er egen kommune. Blant annet forteller Randi Maakestad om sin tid som lokalpolitiker. Hun var Hurums første kvinnelige ordfører – og den første ordføreren fra Høyre etter 70 års arbeiderpartistyre.  På medlemsmøtet kan vi høre Randi Maakestad i samtale med Frank Tangen og Monica Vee Bratlie, vår aller siste ordfører. De vil blant annet snakke om viktige begivenheter i kommunens nyere historie – og utsiktene framover.

«Holmsbu malerne»
– et interessant foredrag av Målfrid Ravnåsen Vangen om Oluf Wold Thorne,
én av Holmsbu malerne som døde for 100 år siden.

Målfrid er utdannet kunsthistoriker med hovedfagsoppgave om Henrik Sørensen, og utga i 2018 boken «Innseilingen til de lykkelige øyer». Historien om kunstnerkolonien i Holmsbu 1911 – 1961

Holmsbu Bildegalleri gikk i 2002 over til å bli en stiftelse.
I styret sitter en representant fra Hurum Historielag og en vara.

Det blir også anledning til å kjøpe lodder til inntekt for Hurum Historielag.

Den nye «Årbok for Hurum» er fyldig omtalt på vår hjemmeside.
For å komme dit, kan du trykke på bilde av årboka på høyre side.

Bor du utenbygds, eller har vansker med å komme til oss, kan du få boken tilsendt
(porto vil tilkomme) ved å ta kontakt med:
Gunnar Reiersen telefon: 91 34 14 95  Eller e-post: gunnar.reiersen1@altiboxmail.no
Den nye årboka kan også kjøpes på en av våre 7 salgssteder i Hurum, for kr. 250 pr. bok etter 27. november.

Salgsstedene er:
Sætre: Bestas Hus.
Tofte: Bokhandleren på Tofte og Bygg-Mix.
Filtvet: Joker Dagligvare.
Klokkarstua: Kulturhuset Hovtun og YX Klokkarstua.
Holmsbu: Holmsbu Handel.

Årboka kan kjøpes på disse salgsstedene etter 27.november.
Velkommen til en hyggelig og interessant kveld på Tofte Ungdomsskole!
Med hilsen styret i Hurum Historielag.