Knivsvikstua

Knivsvikstua er av typen «Akershusisk stue», bygget med tømmer datert felt i 1839.

En glad dugnadsgjeng her i Kvernhusdalen gjenreiser Knivsvikstua fra 1840. Dugnadsgjengen ønsker flere folk. Dette arbeidet er svært sosialt og lærerikt. Kan det være noe for deg?

Kontakt Oelle på mob.: 905 89 622 

Historielags-treff

Onsdag 18. mars møtte historielagene i Asker og Bærum ordfører Lene Conradi i den historiske formannskapssalen på Venskaben i Asker.

Til stede var representanter fra Asker og Bærum Historielag, Billingstad Historielag, Heggedal & Omegn Historielag, Hurum Historielag, Røyken Historielag og Vollen Historielag. Representanten fra Fornebu Historisk Forening var dessverre forhindret. Målet med møtet var å skape et tettere samarbeid mellom de syv aktive historielagene i regionen. 

Som det største av de lokale historielagene har vi tatt initiativ til dette samarbeidet for å styrke det lokalhistoriske arbeidet i hele området. Selv om alle lagene selvfølgelig skal fortsette som selvstendige enheter, ser vi store fordeler ved å dele erfaringer, skape et felles kontaktpunkt og bidra til hverandres utvikling.

Det var stor interesse for initiativet fra ordfører Lene Conradi i Asker Kommune. Hun har signalisert at kommunen ønsker et tettere samarbeid med historiemiljøene. Hun deltok under hele møtet på Venskaben, og ekstra hyggelig var det at hun hadde med seg en velsmakende kringle til kaffen.

Det arbeides også med å etablere en tilsvarende dialog med ordføreren i Bærum for å sikre god forankring i begge kommunene.

I møtet presenterte historielagene sine viktigste aktiviteter, planer og utfordringer. Det ble et svært inspirerende møte og det ligger i kortene at samarbeid på forskjellige områder kan bli en berikelse for medlemmer og innbyggerne i våre områder.

Riktig god jul!

Ingeborg og Albert Karlsen på aketur med styrestang og kjelke på Verpentangen i 1935.
(Foto: Lokalhistorisk Arkiv – fargelagt med KI)

Styret i Hurum historielag vil takke for et begivenhetsrikt år, og ønske alle våre medlemmer, venner og støttespillere en Riktig God Jul og Et Godt Nytt År i 2026. Den hvite jula uteblir visstnok i år, men vi får kose oss med et bilde av gammel akemoro på Verpen, tatt i 1935.