STAVANGER 15. – 18. aug 2022

Gamle Stavanger (Foto: Randi Maakestad)

Blant mange høydepunkter: Flor og Fjære
Mandag 15. august, dro 22 forventningsfulle medlemmer av historielaget på tur til Stavanger. Første stopp var Stathelle, med benstrekk og en kopp kaffe. Noen timer senere, spiste vi lunsj på Tregde feriesenter ved Mandal.

• Derfra gikk turen videre langs Nordsjøvegen, som går fra Kristiansand til Haugesund og er en del av Nasjonal Turistveg Jæren. Strekningen Åna Sira (værstasjon!!!!) til Jøssingfjord, må beskrives som spektakulær med sitt spesielle landskap og en svingete og bratt nedkjøring til både Åna Sira og Jøssingfjord. Mange satt nok med hjertet i halsen hver gang sjåføren vår Jan, måtte rygge for å slippe campingbiler/vogner forbi, men vi kom oss trygt ned. (Jøssingfjord, vil for alltid minne oss om det tyske skipet Altmark, som ble bordet av et britisk marinefartøy 16. februar 1940. Angrepet ble et argument/påskudd for Tyskland om å angripe/okkupere Norge 9. april, fordi den norske regjeringen ikke forsvarte landets nøytralitet). – Via Egersund, fortsatte vi langs Jæren, som er det viktigste jordbruksområdet og tettest befolkede på Vestlandet.
  • Vel framme i Stavanger, tok vi inn på Victoria Hotel, en vakker victoriansk bygning fra 1900-tallet. Noen rom hadde utsikt mot Vågen, d.v.s. i disse dager «stengt» av digre cruiseskip!!!!!
    Den 16. august dro vi på båttur til Lysefjorden. Guiden ombord, fortalte om steder vi seilte forbi og viste til alle ferieboligene, som stort sett er eid av folk fra Stavanger. Innover fjorden, omkranset av høye fjell, var målet for turen å se Preikestolen fra en noe uvanlig vinkel for de fleste av oss. Der var den, et utspring, som skåret ut av fjellet!!!!
«Prekestolen» troner over Lysefjorden. (Foto Randi Maakestad)
  • Ettermiddagen var satt av til en rundtur i byen og omegn, entusiastisk ledet av Janne, guiden vår. Vi besøkte «Sverd i fjell», monumentet ved Hafrsfjord til minne om slaget, knyttet til Harald Hårfagre og samlingen av Norge. Det største sverdet representerer den seirende kongen, mens de to andre symboliserer de tapende småkongene. Et fredssymbol, satt ned i fjellet for aldri å brukes mer. Kong Olav avduket stedet i 1983. Janne fortalte videre, at navnet Hafrsfjord, muligens kommer av at man sammenlignet hornene til geitebukker med den farlige traseen i fjordmunningen hvor det var skarpe steiner, som skapte vanskelige seilingsforhold. (hafr=geitebukk).
  • Fra utsiktspunktet Ullandhaug, fikk vi en storslagen utsikt over Stavanger, som består av flere øyer, knyttet sammen med broer.
  • Gamle Stavanger eller Straen, som området også heter, med hvitmalte småhus, pietetsfullt tatt vare på, hadde historien sin fra den tiden de fattige i byen bodde der, uten innlagt vann eller strøm. I enkelte av husene kunne det bo 25 mennesker og 4-5 familier kunne bo i hus på mellom 40 og 70 kvm. Bydelen ble i 1975 utpekt av UNESCO som en av de bevaringsverdige stedene i Norge. Husene var, forøvrig, i ferd med å bli revet for mange år siden, da en mann, muligens arkitekt, satte himmel og jord i bevegelse for bevaring av husene og lyktes. Det er nok Stavanger glad for i dag!!
  • Formiddagen 17. august, var satt av til egen disposisjon og noen benyttet anledningen til å besøke Norsk Oljemuseum, som ble åpnet av kong Harald 20. mai 1999. Museet på 5000kvm, ligger midt i Stavanger sentrum. Med bilder, tekster, små filmsnutter, dinosaurer og modeller av plattformer og lignende, fikk vi presentert historien om Norge som oljenasjon og hvordan vi ble det. Vi ble selvsagt minnet om Alexander Kielland ulykken 27. mars 1980. 212 personer var ombord, 123 omkom og 89 ble reddet. Vi husker tragedien så altfor godt.
  • Presis kl. 18.00, dro vi med båt til øya Søre Hidle, for å oppleve Flor og Fjære, et paradis i alle regnbuens farger. Mange hadde hørt om stedet, men noen av oss trodde ikke på det før vi fikk se det………
  • Litt historikk. Det hele startet i 1965, da Åsmund og Else Marie Bryn kjøpte husmannsplassen Mangela på Sør Hidle, hvor de bygde en hytte. I 1987 ble Åsmund uføretrygdet. Å plante furutrær mot vinden og anlegge små hager på området, ble hans form for rehabilitering. Ideen om Flor og Fjære var plantet, og i 1995 åpnet sønnen Olav og kona Siri, som var guiden vår, parken og restauranten for de første gjestene. Nå er det tredje generasjon, Endre og kona Hanne, som har overtatt og familien har stadig visjoner om fornyelser. …..og etter omvisningen, var det middag med Hidlefjord fiskesuppe, Sterling kveitefilet fra Ryfylke og is-sorbet til dessert. For en kveld. Noe mere er det ikke å si om stedet, man må rett og slett dra dit. Den 18. august startet hjemturen. Igjen ble vi tatt med gjennom en helt spesiell natur, hvor få av oss hadde vært tidligere. Første stopp var ved Byrkjedalstunet, som består av flere historiske hus, lysstøperi, spennende trevarer, ullvarer, steiner, forskjellige mineraler og selvsagt kortreist mat. Virkelig et sted å reis tilbake til.
  • Veien videre gikk gjennom Hunndalen til Sirdal og Setesdalen, hvor vi hadde lunsj på Hovden.
  • Vel hjemme i Hurum, var alle enige om at dette hadde vært en opplevelsesrik og trivelig tur.

Takk til historielaget og Th. Liens Turistbusser AS som ga oss denne muligheten.